Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) Sosyal Bilgiler Eğitimine Katkısı
Sosyal Bilgiler dersi öğrencileri hayata hazırlayan ve toplumla bütünleşmesini sağlayan
derslerin başında gelmektedir. Bu sebeple, bu dersin uygun yöntem ve tekniklerle anlatılması
eğitimli bir toplumun oluşması açısından büyük önem taşımaktadır. Son yıllarda hazırlanan
Sosyal Bilgiler programlarında, öğrencinin derse katılımını sınırlandıran öğretmen merkezli
geleneksel yöntemler yerine, öğrencinin derse aktif olarak katıldığı yeni öğretim yöntemlerinin
benimsenmesi gerektiği üzerinde durulmuştur. Ancak bu öğretim yöntemlerinin öğretmenler
tarafından yeterince uygulanmadığı görülmektedir. Bunda öğretmenlerin yeterli bilgiye sahip
olmayışı, uygun fiziki koşulların sağlanamayışı gibi nedenler etkili olmuştur. Bu eksikliği tespit
ederek daha etkili bir Sosyal Bilgiler Öğretiminin yapılabilmesi için, Coğrafi Bilgi Sistemleri
teknolojisi ile diğer teknolojik gelişmelerden yararlanılması gerektiği üzerinde duran bu çalışma,
literatür taraması yapılarak hazırlanmıştır.
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS)‟nin okullarda yaygın bir şekilde kullanılması, konuların
öğrencilere kapsamlı ve sistemli bir şekilde aktarılmasını sağlayarak etkin öğrenmeye hız
kazandıracaktır. CBS destekli öğretim yöntemi, Coğrafya dersinde öğretmene yardımcı olarak
dersin amaçlarını, içeriğini ve değerlendirme etkinliklerini daha işlevsel bir hale getirmektedir. Bu
araştırmada da CBS destekli öğretim yönteminin dersin hedeflerine ulaşma düzeyine etkileri
belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, Siirt Üniversitesi, Eğitim Fakültesi İlköğretim Sınıf
Öğretmenliği programına (1.sınıf) kayıtlı toplam 60 öğrenci deney ve kontrol grupları olarak
belirlenmiştir. Genel Coğrafya dersi kapsamındaki “Nüfus”
öğrencilere kapsamlı ve sistemli bir şekilde aktarılmasını sağlayarak etkin öğrenmeye hız
kazandıracaktır. CBS destekli öğretim yöntemi, Coğrafya dersinde öğretmene yardımcı olarak
dersin amaçlarını, içeriğini ve değerlendirme etkinliklerini daha işlevsel bir hale getirmektedir. Bu
araştırmada da CBS destekli öğretim yönteminin dersin hedeflerine ulaşma düzeyine etkileri
belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, Siirt Üniversitesi, Eğitim Fakültesi İlköğretim Sınıf
Öğretmenliği programına (1.sınıf) kayıtlı toplam 60 öğrenci deney ve kontrol grupları olarak
belirlenmiştir. Genel Coğrafya dersi kapsamındaki “Nüfus”
ünitesi, deney grubuna CBS destekli
öğretim yöntemi, kontrol grubuna ise düz anlatım (klasik) yöntemi esas alınarak anlatılmıştır.
Kontrol ve deney gruplarına ön test ve son test uygulanmış, sonuçlar betimsel istatistik “t testi” ile
analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, CBS destekli öğretim yönteminin Genel Coğrafya dersinin
hedeflerine ulaşmadaki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır.
Kaynak:
öğretim yöntemi, kontrol grubuna ise düz anlatım (klasik) yöntemi esas alınarak anlatılmıştır.
Kontrol ve deney gruplarına ön test ve son test uygulanmış, sonuçlar betimsel istatistik “t testi” ile
analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, CBS destekli öğretim yönteminin Genel Coğrafya dersinin
hedeflerine ulaşmadaki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır.
Kaynak:
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 10, Sayı 1, (2009), (81-90)
Nurettin ÖZGEN
Nurettin ÖZGEN
Raziye OBAN ÇAKICIOĞLU
Kilis Üniversitesi, Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Kilis.
Nihat ŞİMŞEK
Nihat ŞİMŞEK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder