31 Mart 2014 Pazartesi

 
 
 
Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) Sosyal Bilgiler Eğitimine Katkısı
Sosyal Bilgiler dersi öğrencileri hayata hazırlayan ve toplumla bütünleşmesini sağlayan
derslerin başında gelmektedir. Bu sebeple, bu dersin uygun yöntem ve tekniklerle anlatılması
eğitimli bir toplumun oluşması ısından büyük önem taşımaktadır. Son yıllarda hazırlanan
Sosyal Bilgiler programlarında, öğrencinin derse katılımını sınırlandıran öğretmen merkezli
geleneksel yöntemler yerine, öğrencinin derse aktif olarak katıldığı yeni öğretim yöntemlerinin
benimsenmesi gerektiği üzerinde durulmuştur. Ancak bu öğretim yöntemlerinin öğretmenler
tarafından yeterince uygulanmadığı görülmektedir. Bunda öğretmenlerin yeterli bilgiye sahip
olmayışı, uygun fiziki koşulların sağlanamayışı gibi nedenler etkili olmuştur. Bu eksikliği tespit
ederek daha etkili bir Sosyal Bilgiler Öğretiminin yapılabilmesi için, Coğrafi Bilgi Sistemleri
teknolojisi ile diğer teknolojik gelişmelerden yararlanılması gerektiği üzerinde duran bu çalışma,
literatür taraması yapılarak hazırlanmıştır.
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS)‟nin okullarda yaygın bir şekilde kullanılması, konuların

öğrencilere kapsamlı ve sistemli bir şekilde aktarılmasını sağlayarak etkin öğrenmeye hız

kazandıracaktır. CBS destekli öğretim yöntemi, Coğrafya dersinde öğretmene yardımcı olarak

dersin amaçlarını, içeriğini ve değerlendirme etkinliklerini daha işlevsel bir hale getirmektedir. Bu

araştırmada da CBS destekli öğretim yönteminin dersin hedeflerine ulaşma düzeyine etkileri

belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, Siirt Üniversitesi, Eğitim Fakültesi İlköğretim Sınıf

Öğretmenliği programına (1.sınıf) kayıtlı toplam 60 öğrenci deney ve kontrol grupları olarak

belirlenmiştir. Genel Coğrafya dersi kapsamındaki “
Nüfus”
ünitesi, deney grubuna CBS destekli

öğretim yöntemi, kontrol grubuna ise düz anlatım (klasik) yöntemi esas alınarak anlatılmıştır.

Kontrol ve deney gruplarına ön test ve son test uygulanmış, sonuçlar betimsel istatistik “t testi” ile

analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, CBS destekli öğretim yönteminin Genel Coğrafya dersinin

hedeflerine ulaşmadaki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır.

Kaynak:
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 10, Sayı 1, (2009), (81-90)
Nurettin ÖZGEN
Raziye OBAN ÇAKICIOĞLU

Kilis Üniversitesi, Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Kilis.
Nihat ŞİMŞEK













 
 
 
 
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder